Wyzwania to chleb powszedni prowadzenia biznesu w drugiej dekadzie XXI wieku. Dynamicznie zmieniające się przepisy podatkowe, wzrastające koszty surowców oraz niestabilność gospodarcza sprawiają, że przedsiębiorstwa muszą bardziej skrupulatnie analizować swoje wydatki, aby utrzymać konkurencyjność. W tak dynamicznym otoczeniu biznesowym i prawym, sukces i przetrwanie na rynku zależą od odpowiedniej strategii kosztowej. Efektywność w tej kwestii pozwala zwiększyć rentowność działalności. Jest również kluczowa dla planowania i realizacji inwestycji. Jednym z pomysłów na optymalizację budżetową jest zbadanie możliwości oszczędzania na gazie dla firm.
Ceny za gaz dla firm wystrzeliły w ostatnich latach do niebotycznych rozmiarów. Coś, co niedawno wydawało się nierealne, stało się faktem. W szczytowym momencie sierpnia 2022 roku notowania w holenderskim hubie TTF przekroczyły 350 euro za MWh. I choć od tego czasu widzimy stopniową stabilizację w tym sektorze gospodarki, nadal przedsiębiorcy muszą mierzyć się z wysokimi kosztami produkcji. Biorąc pod uwagę wzrastający popyt, ograniczone wydobycie i dostawy oraz niepewność na rynkach międzynarodowych, w najbliższej przyszłości należy spodziewać się umocnienia trendu podwyżek cen gazu dla firm.
W tym całym negatywnym scenariuszu biznesowym jest światełko w tunelu. Praktycznie każda firma zużywająca błękitne paliwo w procesach produkcyjnych może dokonać optymalizacji, a tym samym ciąć koszty. Rynek energetyczny zmienia się bardzo dynamicznie. Jedni dostawcy kuszą klientów udziałami w rynku, inni proponują niższe ceny i atrakcyjne benefity. Warto rozważyć wszystkie opcje, dokładnie zbadać profil zużycia firmy i rozważyć zmiany na lepsze. Te przebiegają w dwóch formułach:
Kwota z rachunku za gaz ziemny składa się z dwóch elementów:
Pierwszy z nich dotyczy realnego kosztu przepływu surowca do firmy. Opłatę możemy uiszczać dystrybutorowi, ale także innej spółce, jeśli zdecydujemy się na umowy dzielone. W praktyce ustalając swoje ceny taryfowe, sprzedawcy kierują się następującymi czynnikami:
Mniejsi sprzedawcy, którzy nie są w stanie konkurować z dystrybutorem w zakresie marketingu, muszą wyróżnić się innymi atutami. W ten sposób mogą zaoferować ceny znacząco niższe, co wynika między innymi z mniejszych kosztów stałych (wynagrodzenia pracowników, wartość urządzeń i nieruchomości itd.). Oprócz tego przewidują inne benefity, jak na przykład stałą cenę przez cały okres czy załatwienie wszelkich formalności związanych ze zmianą umowy.
Drugą pozycją rachunku są opłaty dystrybucyjne, związane z rozbudową i utrzymaniem infrastruktury przesyłowej. Ten wydatek firmy trafia bezpośrednio na konto Operatora Systemu Dystrybucyjnego, który w swoim obszarze działania jest monopolistą naturalnym. Wahania cen dystrybucji gazu nie są znaczące, a w ostatnich kilku latach zauważalna jest niewielka liczba podwyżek w tym zakresie.
Ponad 85% umów na dostawy gazu leży w rękach Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, które od 2022 roku jest częścią spółki PKN Orlen. Mimo tych danych warto pamiętać, że największa w Polsce spółka gazowa nie jest monopolistą w segmencie sprzedaży. Zasada TPA (z ang. Third Party Access) dopuszcza strony trzecie do możliwości korzystania z sieci lokalnego dostawcy. Tym samym zmieniając umowę, istnieje realna szansa na tańszy gaz dla firmy. Zanim jednak skontaktujemy się z niezależnym doradcą energetycznym, powinniśmy dokładnie zbadać aktualnie obowiązujący kontrakt. W szczególności istotne są następujące kwestie:
Przygotowani w taką wiedzę możemy poradzić się specjalisty, który zna rynek, jest w stanie wynegocjować dla nas lepsze warunki, dostosuje cennik do profilu zużycia firmy, a także dokona wszelkich formalności związanych ze zmianą umowy. Potencjalne oszczędności mogą sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. W celu umówienia spotkania z doradcą Biznes Energia zapraszamy do kontaktu.
Drugim sposobem racjonalizacji budżetu operacyjnego w zakresie kosztów gazu dla firmy jest zmniejszenie zużycia. Wprowadzenie prostych rozwiązań i procedur, które nie pociągają za sobą dużych inwestycji, może ograniczyć pobór o nawet kilkanaście procent. Do tego typu działań możemy zaliczyć:
Biznes Energia to zespół z wieloletnim doświadczeniem w branży energetycznej. Zajmujemy się sprzedażą energii i gazu sieciowego. Do współpracy partnerskiej wybraliśmy rzetelnego i pewnego sprzedawcę energii elektrycznej i gazu, jakim jest Axpo Polska.
Copyright © 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.