Przedsiębiorcy podejmujący ekologiczne inicjatywy, kreują korzyści nie tylko dla środowiska naturalnego, ale także dla swojej aktywności gospodarczej. Wzrastające ceny surowców, inflacja oraz niepewna sytuacja geopolityczna wymuszają projektowanie działań, które mogą przyczynić się do polepszenia jakości życia Polaków. W tym artykule przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące budowania marki świadomej ekologicznie.
Zanim firma zaprogramuje inwestycje w sferze energii, powinna dokładnie określić swój profil zużycia. Pierwszym krokiem jest weryfikacja wszystkich miejsc, gdzie prąd jest zużywany. W zależności od branży, skali działania czy posiadanych technologii, mogą to być:
Wiedza na temat miejsc zużycia prądu może być wykorzystana do dalszych badań. Aby określić profil energetyczny firmy, niezbędna jest dokładna analiza godzin poboru każdego urządzenia, określenie jego rzeczywistego zapotrzebowania, namysł, nad potencjałem innych form zaspokojenia potrzeb. Wykorzystuje się do tego metodę historyczną (interpretacja rachunków) oraz obserwacje i wywiady z pracownikami. Pożądaną pomocą mogą okazać się także dodatkowe mierniki prądu. Firma zrównoważona ekologicznie minimalizuje występowanie jałowej pracy maszyn, błędów w usytuowaniu oświetlenia czy niewłaściwej termoizolacji, która może powodować znaczące straty ciepła pochodzącego z grzejników elektrycznych lub pompy ciepła. Wielokrotnie te defekty można naprawić poprzez zmianę ekspozycji pomieszczenia na światło dzienne (np. przedstawienie biurek bliżej okien) czy montaż czujników obecności. Jak pokazują przykłady działania dużych, międzynarodowych korporacji, zastosowanie prostych rozwiązań może przyczynić się do redukcji rachunków za prąd o nawet kilka-kilkanaście procent w ciągu roku.
Poznanie profilu energetycznego firmy pozwala określić przestrzenie, gdzie można skutecznie zredukować zużycie prądu. To jednak niejedyna korzyść z podjęcia tego trudu. Optymalizacja zapotrzebowania daje świadomość przedsiębiorcy, jakie warunki umowy z dostawcą prądu będą korzystniejsze oraz pozwala wykorzystać wyniki badań na cele CSR. Ekologia to dzisiaj jedna z kluczowych przewag rynkowych. Interesariusze marki doceniają działania firm zmierzające do redukcji śladu węglowego. Zaprogramowanie przedsięwzięć powinno być podporządkowane do celów energetycznych marki, którymi mogą być:
Wiedząc gdzie zużywamy prąd oraz mając klarownie zdefiniowane cele, możemy przystąpić do etapu programowania i wdrażania konkretnych działań. Część z nich wymagać będzie inwestycji, inne polegają wyłącznie na dostosowaniu już istniejącej infrastruktury i procedur. Przykładowy wachlarz aktywności w tym zakresie wygląda następująco:
Prąd produkowany w elektrowniach węglowych wiąże się ze znaczną emisją zanieczyszczeń do atmosfery. Chcąc zmniejszyć presję działalności gospodarczej na klimat, warto rozważyć zmianę dostawcy. To szansa na niższe rachunki, a także możliwość zakupu energii z gwarancją pochodzenia z OZE. Dla firm z sektorów energochłonnych, takich jak przemysł spożywczy, metalurgicznych czy motoryzacyjny, taka zmiana jest wręcz koniecznością. Korekta cen taryf nawet o kilka groszy na kilowatogodzinie, pozwala zaoszczędzić kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie. Korzyści ze zmiany osiągną też mniejsze spółki. Dzięki energii pochodzącej ze słońca czy wiatru, unikną niestabilności rynku oraz będą czynnie dbać o jakość życia na ziemi. Firma zrównoważona ekologicznie działa efektywniej, generuje większe zyski, poprawia swoją pozycję konkurencyjną. Nie pozwól, by inni wyprzedzili Twoje pomysły. Skontaktuj się z doradcami Biznes Energia i poznaj możliwości, jakie niesie ekologiczny prąd dla firm.
Biznes Energia to zespół z wieloletnim doświadczeniem w branży energetycznej. Zajmujemy się sprzedażą energii i gazu sieciowego. Do współpracy partnerskiej wybraliśmy rzetelnego i pewnego sprzedawcę energii elektrycznej i gazu, jakim jest Axpo Polska.
Copyright © 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone.